La Parola : ôrdre, ôrdres m.
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definicion : -
nota : A) en ordre = "adrêt,-a";
B) mettre en ordre = "dèvortolyér" (pas général);
C) remettre en ordre = "revoudre" (romand)
- Francês : ordre
- Italien : ordine
- Gramatica : nom mâlo
- Varianta : ordin
- Varianta : ôrdre, ôrdres (GE)
- Varianta : ôrdre, ôrdres (Dfn)
- Varianta : ôrdre, ôrdres (Bjl)
- Frâsa : Il fôt butar de l'ôrdre a la potence,
Et pués, avêr des côrdes en sufisence,
Por los gllètar et los ben garrotar,
Qu'ils ne pouessiont ni veriér ni tornar.
- Frâsa : Ne s'ére jamés vu de tâles ensolences,
Ne s'ére jamés fêt de si grands violences.
Nos les ons vu(s) fénir, quand per ôrdre du Rê,
En Savouè, en Comtât, y ut de tropes règllêes
- Frâsa : Los ôrdres sont donâs pœr cantonar doux pôrtes;
Pœr chargiér de femiér l'on mène de berouètes;
Châcun fât son devêr, sétout dét, sétout fêt.
Cependant pllôt tojorn, l'égoua crêt, la nuet chêt:
- Frâsa : U son de trompèta sè publeyét un ôrdre
D'iluminar pertot, de crenta du dèsôrdre;
La garnison, cél nuet, sens cuche ni carrél,
Coma lors èpèyes cuchiét dens son forrél.
- Frâsa : Se los cossiôls prudents ne donâvont des ôrdres
D'aduire de pertot quârque-ren de què môrdre.
Pœr nos facilitar de mielx nos mans levâs
Durant três semanes tôs los drêts sont levâs.
- Frâsa : De grands que la vèrtu renge du premiér ôrdre,
Et que ni los jalox, ni l'envéye n'ont pu môrdre;
Tâlos sont los Gramont, de Vâlx, de Dolomiœ;
Tâlos, los Sent-Adré, los Tencin, los Marciœ,
- Frâsa : Cet dox chant s'en vàt per tôs les ôrdres des anges et des sents dês lo premiér tant que u dèrriér. Et cet chant no est plles tout feni que ils en fant un ôtro très-tout novél. Et cet chant durerat sens fin.
- Frâsa : Ceta sente crèatura Béatrix de Ornaciox et una ôtra de céls de Chassonâjo et una ôtra de céls des Alaman de Grèsivodan si come jo é entendu, et non pué onques savêr lo prôpro nom de cetes doves quand jo ècrisévo ço, dèscendéront de Permagni avouéc les ôtres que lo ôrdre tramét en Êmuét , pœr comenciér iqué una mêson novèla.
- Frâsa : Il siut que, prêses dens lor ensembllo, les cognessences de quârques ôrdro sont ensèparâblles de l'èxpèriença dirècta.
- Frâsa : Justo les gens que els ant una vua subjèctiva, unilatèrâla et supèrficièla des problèmos sont sûrs de donàr prèsompciosament des ôrdos ou des enstruccions dês que arrevont dens un pôsto novél, sensa s'enformàr de l'ètat de la situacion, sensa chèrchiér a vêre les chouses dens lor ensembllo (lor histouère et lor ètat present considèrâ come un tot) ni a en penetrar l'èssença méma (lor caractèro et lor lièson entèrna); il est inèvitâbllo que de tâles gens trancalont.
- Frâsa : Lo second est la sintèsa des donâs fornies des sensacions, lor misa en ôrdro et lor èlaboracion: lo degrâ des concèpts, des jugements et des dèduccions.
- Frâsa : L'histouèra de la filosofia at cognu una ècoula "racionalista" que admèt mâques la rèalitât de la rêson et néye cela de l'èxpèriença, que crêt qu'on pôt mâques sè fondàr sur la rêson et pas sur l'èxpèriença sensiblla; l'èrror de ceta ècoula et d'avêr envèrsâ l'ôrdro des chouses.
- Frâsa : Du pouent de vua de l'ôrdro du procèssus de la cognessença, l'èxpèriença sensiblla est la donâ premiéra, et nos solegnens la importança de la prateca sociâla dens lo procèssus de la cognessença, puésque il est justo sur la bâsa de la prateca sociâla de l'homo que pôt nêtre en llui la cognessença, qu'el pôt aquerir l'èxpèriença sensiblla sortua du mondo èxtèrior objèctif.
- Frâsa : Rèvocàr un ôrdro, una dècision, una louè, un dècrèt.
- Frâsa : Cél rê, qui sât coment? P'un ôrdre de d'amont?
Lèsse libro Tobit et tota sa mêson.
Et llui balye d'argent prod pœr son nècèssèro;
Màs llui, ben sûr, at pas gouardâ-lo gouéro.
- Sinonimo : redrèce, redrèces m.